Zespół Zakładu Aerodynamiki od ponad 30 lat zajmuje się zjawiskami przepływowymi i ich oddziaływaniem na elementy układów przepływowych. Badania prowadzone są przy zastosowaniu metod numerycznych i wykorzystaniu zaawansowanych modeli przepływu 3D oraz modeli niskich rzędów, a także badania eksperymentalne w tunelach aerodynamicznych IMP PAN i instytucji partnerskich.
Sektor lotniczy wkroczył w erę nowych technologii i wymaga wysoko sprawnych napędów oraz efektywnych powierzchni nośnych, gdzie występują zagadnienia przepływowo-cieplne w szerokim zakresie prędkości, od niskich prędkości poddźwiękowych do naddźwiękowych z występowaniem charakterystycznych efektów oddziaływania fal uderzeniowych.
Sektor lotniczy to także dynamicznie rozwijający się segment bezzałogowych statków powietrznych (UAV), powszechnie znanych jako drony. Bezzałogowce znajdują coraz szersze zastosowanie zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym. Ich rosnąca obecność w przestrzeni powietrznej stawia nowe wyzwania technologiczne, związane między innymi z aerodynamiką i efektywnością energetyczną.
Doświadczenia w badaniu zjawisk przepływowo-cieplnych maszynach wirnikowych napędów lotniczych są także szeroko wykorzystywane w pokrewnych rozwiązaniach układów energetycznych.
Energetyka wiatrowa jest przez wielu uznawana za filar niskoemisyjnego systemu elektroenergetycznego przyszłości w Europie. Produktywność farm wiatrowych jest funkcją wiatru (warunków atmosferycznych), zastosowanej technologii turbin i ich wzajemnego ustawienia w obszarze farmy. Istotny wpływ na osiągane poziomy produkcji energii ma sprawność samej turbiny i efektywność aerodynamiczna łopat, a także wzajemne oddziaływanie turbin na farmie.
1. Shock wave configuration at triple point at low Mach number.
2. Flow control for noise and drag reduction.
3. Gas turbine cooling (AITEB).